MYYNNIN BOOTCAMP
Myynnin prosessit ja työkalut kuntoon
Hiipuuko kasvu? Onko myynnin aikaisempaa haasteellisempaa löytää potentiaalisia asiakkaita? Älä tuhlaa myynnin resursseja tehottomaan työskentelyyn. Nyt keskitytään tekemään oikeita asioita, järkevällä tavalla.
Ilmoittaudu mukaanSaavuta ja ylitä myyntitavoitteet: myynnin prosessit ja työkalut kuntoon
Kansainvälinen kyselytutkimus kesältä 2022 kertoo karua dataa. Jopa 42% kyselyn vastaajista kertoi, että potentiaalisten asiakkaiden tavoittamiseen kuluvat kustannukset ovat kasvaneet, ja yrityksen kasvun hidastuminen huolettaa.*
Juuri nyt on siis erittäin huono aika tuhlata myynnin resursseja tehottomaan työskentelyyn. Sen sijaan nyt on erittäin hyvä aika ottaa haltuun markkinaosuuksia ja keskittyä tekemään oikeita asioita, järkevällä tavalla. Myynnin bootcamp auttaa yrityksiä tehostamaan myyntiä.
BOOTCAMP
Sisältö
Myynnin bootcampissä keskitytään neljään eri osa-alueeseen.
Myynnin prosessit määritellään ja workshopataan yhdessä. Yritys itse tietää parhaiten millainen prosessi heille tarvitaan. Meidän tehtävämme on auttaa muotoilemaan siitä selkeä. Voimme tarjota näkemystä ja kokemusta siitä, miten asia on ratkaistu muissa yrityksissä.
Lopputuloksena myynnin prosessi kirjataan ja dokumentoidaan helposti viestittäväksi kokonaisuudeksi. Prosessi implementoidaan myös myynnin työkaluihin sekä CRM-järjestelmään.
Myynnin johto tarvitsee kokonaiskuvan myynnin kehittymisestä sekä selkeän tavan seurata myyntitiimin tehokkuutta. Tiimi taas tarvitsee helppokäyttöisiä työkaluja päivittäisen työn sujuvoittamiseen.
Myynnin teknologiastack rakentuu valmennuksessamme HubSpot Sales Hub -järjestelmän ympärille. Lopputuloksena myynnin johdolla on käytössään selkeä kokonaiskuva myynnin kehittymisestä sekä tehokkuudesta. Tiimi osaa käyttää HubSpot Sales Hubin työkaluja, ja saa järjestelmästä tehokkuutta tekemiseen.
Myynti toimii tehokkaammin, kun se voi keskittyä kontaktoimaan henkilöitä, jotka tietävät jo jotakin tuotteesta tai palvelusta. Vielä hedelmällisempää on jatkaa keskustelua potentiaalisen asiakkaan kanssa, kun tämä on jo osoittanut kiinnostuksensa ja tarpeensa tuotteelle tai palvelulle.
Lopputuloksena yrityksellä on sunnitelma sille, mistä ja millä tavoin liidejä hankitaan.
On tärkeää, että toimintamallit ja työkalut omaksutaan luontevaksi osaksi arjen käytäntöjä.
Lopputuloksena myyntitiimi on koulutettu käyttämään työkaluja tehokkaasti. Tarjoamme tukea tähän myös projektin päätyttyä.
Kenelle?
Bootcamp on suunnitellut yrityksille, jotka haluavat tehdä asioita tehokkaammin ja saada myynnistä enemmän irti.
Ilmoittaudu tai kysy lisätietojaMyyntitiimin koko
Bootcamp on suunniteltu pienehköjen myyntitiimien tarpeisiin. Projekti saadaan vietyä ketterästi maaliin tavoiteaikataulussa, kun tiimin koko on alle 20 henkilöä.
B2B-myynnille
Bootcamp on suunniteltu siten, että se vastaa yleisimpiin tarpeisiin, joita B2B-myynnissä on. Esimerkiksi seuraavat toimialat hyötyvät bootcampistä: konsultointi ja asiantuntijapalvelut, suunnittelu, media, IT ja softa, koulutuspalvelut.
Onko käytössä HubSpot Sales Hub?
Bootcampin edellytyksenä on HubSpot Sales Hub -teknologia, joko Starter-, Professional-, tai Enterprise-lisenssi. Yrityksellä voi olla HubSpot Sales Hub jo valmiiksi käytössä, tai sen hankinta voidaan toteuttaa osana valmennusta.
Säästä selvää rahaa:
-
Jos HubSpot Sales Hub -lisenssi hankitaan osana bootcampiä, neuvottelemme siihen puolestasi parhaan hinnan.
-
Tarjoamme lisenssin ensimmäisen kuukauden ilmaiseksi.
-
Bootcampin ensimmäisen neljän viikon ajalta et siis maksa HubSpot Sales Hub -lisenssistäsi mitään, jos olet uusi HubSpot Sales Hub -asiakas.
Erillisenä projektina voimme toteuttaa myös integraatioita tai migraatioita toisista järjestelmistä HubSpot Sales Hubiin.
NÄIN ETEENPÄIN
Hinta, ilmoittautuminen ja lisätiedot
Bootcamp kestää 8 viikkoa. Se sisältää 2 workshopia, viikottaisen etäpalaverin projektin etenemisen varmistamiseksi sekä riuskaa tekemistä. Lisäksi jaamme yhteisen Slack-kanavan yhteydenpitoon ja kysymyksiin. Kokonaisuuden hinta on 1999 €.
Lisää tietoa bootcampin osa-alueista
Myynnin prosessit ja työskentelytavat
Myynnin prosessi on jokaisella yrityksellä erilainen. Vaikka kyseessä on aivan keskeinen asia, aika monella yrityksellä on vielä tekemistä systemaattisen ja mitattavan myynnin prosessin toteutumisen kanssa.
Olemme usein törmänneet myös toiseen ääripäähän, jolloin myynnin prosessista on tehty aivan liian monimutkainen. Yleisin helmasynti kuitenkin on se, että myynnin prosessi on muotoiltu vain ja ainoastaan yrityksen sisäisistä lähtökohdista käsin, ja asiakkaan näkökulma puuttuu täysin. Välillä olisikin hyvä pysähtyä ja kysyä, mitä lisäarvoa myynti tuottaa asiakkaalle päätöksenteon eri vaiheissa.
Asiakkaan näkökulman huomioiminen myyntiprosessin muotoilussa on ensiarvoisen tärkeää etenkin silloin, kun kyseessä on hieman haastavampi myytävä tuote tai palvelu. Sellainen, jossa tuotetta ei osteta heti esimerkiksi verkkokaupasta, vaan asia vaatii hieman perehtymistä ja mahdollisesti päätökselle tulee hakea hyväksyntä. Ostopäätöstä voi olla tekemässä kokonainen ryhmä, jolla jokaisella on omat näkökantansa ja arviointikriteerinsä.
Noudattaako tiimi myynnin prosessia aukottomasti? Onko tiimillä lupa tehdä omia ratkaisuja, tai vetää mutkia suoraksi? Mitä tämä tarkoittaa myynnin johtamiselle?
Myynnin työkalut
Myynnin johdolla on tärkeää olla käytössään kattava kokonaiskuva myynnin kehittymisestä. Ison kuvan lisäksi tarvitaan selkeä näkymä yksityiskohtiin, jotta oikeita päätöksiä pystytään tekemään oikea-aikaisesti.
Myyntitiimeistä vastaavat henkilöt taas tarvitsevat selkeän ja yksinkertaisen tavan seurata tiimin tehokkuutta. Parhaat käytännöt ja yhtenäiset toimintatavat auttavat koko tiimin osaamisen ja tehokkuuden kasvattamisessa.
Myyntitiimit tarvitsevat helppokäyttöisiä työkaluja, jotka vähentävät tarvetta tehdä manuaalisesti asioita, jotka voisi automatisoida. Oikeanlainen myynnin teknologia helpottaa päivittäistä työtä ja auttaa klousaamaan enemmän diilejä, nopeammin.
Myyntikelpoisia liidejä
Myyntikelpoiset liidit helpottavat myynnin arkea. Myynnin on melko lailla helpompaa tehdä omaa hyvää työtään, kun yhteydenotolle on tarjota konteksti ja henkilö on jo osoittanut kiinnostuksensa myytävää tuotetta tai palvelua kohtaan. Markkinoinnin tärkeä tehtävä onkin ruokkia myyntiä laadukkailla liideillä.
Monesti markkinoinnin ja myynnin yhteistyö ei kuitenkaan toimi näin saumattomasti. Jotta yhteistyö olisi mielekästä, on syytä kiinnittää huomiota muutamaan asiaan:
-
Tuotetut liidit ovat oikeasti myyntikelpoisia ja kvalifioituja
-
Liidejä tuotetaan riittävän paljon
-
Markkinoinnin ja myynnin yhteistyön lisäarvo ymmärretään ja jaetaan
-
Palkitsemismalleilla tai tavalla, jolla myyntiä mitataan, ei rakenneta esteitä yhteistyölle
Oppaita ja ladattavia materiaaleja
Montako liidiä tarvitset myynnillisiin tavoitteisiin pääsemiseksi? Paljonko liikennettä tarvitset sivustollesi liiditavoitteen saavuttamiseksi? Lataa Excel-laskuri.
Lataa laskuriTermi playbook on tuttu urheilusta, jossa sillä tarkoitetaan joukkueen tietyssä tilanteessa valitsemaa pelistrategiaa. Sales Playbookia sen sijaan sovelletaan myyntiprosessissa. Toimivimmista toimintamalleista valitaan tilanteeseen parhaiten sopiva.
Lataa opasTutustu toteutuksiin
HubSpot Sales Hub & liidigenerointi
OGOship on kansainvälisesti toimiva 3PL-kumppani verkkokaupoille. Toimimme OGOshipin kumppanina ja tuotimme kasvua liiketoiminnalle.
Sivustolle
Digitaalinen myyntiputki
Valoo Täyskuitu tarjoaa valokuituratkaisuja kotitalouksille ja taloyhtiöille. Rakensimme yritykselle digitaalisen myyntiputken HubSpot-toteutuksena.
SivustolleIlmoittaudu mukaan
Ilmoittaudu myynnin bootcampiin tai kysy lisätietoja.